8 نکته برای بهینهسازی فرم ورود کاربر
ساخت حساب کاربری و استفاده از آن دیگر تبدیل به یکی از بخشهای روزمرۀ زندگی ما شده است و تمام ما در سیستمهای مختلف برای خود حساب باز کردهایم تا بتوانیم از خدمات گوناگونی بهرهمند هستیم. اما هر چقدر هم که ورود و خروج کاربران عادی شده باشد، همچنان میتوان فرمهای ثبتنام و ورود بسیاری را یافت که از نظر طراحی دارای اشکال هستند و این فرآیند را برای کاربران پیچیده میکنند. در این مطلب قصد داریم به بررسی فرم ورود بپردازیم و ببینیم که چطور میتوان فرآیند ورود کاربران به سیستم را بیش از پیش ساده کرد. پس اگر به کاربران خود امکان عضویت میدهید، بهتر است این مطلب را کامل مطالعه کنید و از نکات آن برای بهینهسازی فرم ورود وبسایت یا برنامه خود استفاده نمایید.
بر روی فرم ورود تاکید کنید
زمانی که کاربر به وبسایت یا برنامۀ شما سر میزند، باید بلافاصله متوجه شود که از چه طریقی میتواند وارد حساب خود شود. پس به جای آنکه به صفحۀ ورود لینک بدهید، بهتر است که فیلدهای ورود خود را در تمام صفحات بگنجانید تا کاربران بتوانند به راحتی وارد حساب کاربری خود شوند.
در صورتی هم که ورود به سیستم به عنوان لازمه شروع کار با سیستم شما است، میبایست این امکان را در مرکز صفحه قرار دهید و کاری نکنید که کاربر مجبور شود به دنبال گزینۀ ورود تمام صفحه را زیر و رو کند. شاید با دیدن تصویر زیر منظور ما را بهتر بفهمید. به نظر شما چقدر زمان میبرد تا کاربران دکمۀ ورود سایت زیر را پیدا کنند؟
بین فرمهای ورود و ثبت نام فرق بگذارید
وبسایتهای بسیاری هستند که در آنها اطلاعات لازم برای ورود (ایمیل و پسوورد)، دقیقاً با اطلاعات لازم برای ثبت نام یکی هستند (ایمیل و پسورد). اما این میتواند باعث گیج شدن کاربر شود. پس بسیار اهمیّت دارد که میان این دو امکان تمایز ایجاد نمایید و شانس اینکه کاربر آنها را با هم اشتباه بگیرد را کاهش دهید. یک راه برای این منظور آن است که در فرم ثبت نام از کاربر بخواهید دو بار رمز عبور خود را وارد کند. یا آنکه میتوانید دو صفحه کاملاً جدا برای این دو امکان داشته باشید. فقط هر کاری که میکنید، اشتباه وبسایت زیر را مرتکب نشوید.
به کاربران اجازه دهید با حسابهای خارجی وارد شوند
چرا باید از کاربر بخواهید که حتماً اطلاعات ورود خود را به خاطر بسپارد؟ آن هم وقتی که یک راه بسیار سادهتر وجود دارد: استفاده از حسابهای خارجی. این یعنی میتوانید به کاربر اجازه دهید تا با حساب گوگل، فیسبوک یا … خود وارد سایت شما شود. البته این را هم در نظر داشته باشید که همه کاربران به این موضوع تمایل نشان نخواهند داد. با اینحال افزودن این امکان در کنار قابلیت ثبتنام قدیمی میتواند تاثیر بسیار زیادی در سهولت کار کاربران داشته باشد.
به جای نام کاربری از ایمیل استفاده نمایید
وبسایتهایی که از شما نام کاربری میخواهند میتوانند باعث ایجاد سردرگمی شوند. به شخصه دو ایمیل اصلی بیشتر ندارم، اما نامهای کاربری بسیار متعددی ایجاد کردهام که اکثر آنها را دیگر به یاد نمیآورم. اگر مجبور هستید نام کاربری را از مخاطب دریافت کنید، حداقل به او اجازه دهید با ایمیل خود نیز وارد حسابش شود. توئیتر یک مثال خوب از این موضوع است. این وبسایت به کاربران اجازه میدهد به وسیله تلفن، ایمیل یا نام کاربری خود وارد حسابشان شوند.
رمز عبور را به کاربران خود نمایش دهید
یکی از مشکلات معمول در هنگام ورود کاربران، تایپ اشتباه رمز عبور است. این اشتباه به این دلیل صورت میگیرد که فیلد رمز عبور به کاربر نمایش داده نمیشود. یک امکان مفید این است که به کاربر اجازه دهید در صورت تمایل هنگام ورود، رمز خود را ببیند. بدین منظور میتوانید یک گزینه داشته باشید که با تیک خوردن آن رمز عبور نمایش داده شود. این قابلیت مخصوصاً بروی گوشیهای هوشمند واقعاً مفید است، زیرا صفحه کلید آنها کوچکتر است و امکان اشتباه کردن بیشتر.
به کاربران روشن بودن کپس لاک را اطلاع دهید
یک راه سادۀ دیگر برای کمک به کاربران در هنگام نوشتن رمز عبور این است که روشن بودن کپس لاک را به آنها هشدار دهید.
بازگیری رمز عبور را برای کاربر تسهیل بخشید
همانطور که هر کس میتواند نام فردی دیگر، کیف پول یا سالگرد ازدواجش را فراموش کند (لطفاً حواستان خیلی به گزینۀ آخر باشد)، کاربر نیز ممکن است رمز عبور خود را از یاد ببرد. فراموش نکنید که این اتفاق یک امر کاملاً عادی است. پس در صورت به وقوع پیوستن آن باید به خوبی از پس حل این مشکل برآیید. سعی کنید یک لینک “رمز عبور خود را فراموش کردهاید؟” واضح برای کاربر داشته باشید. همچنین بهتر است رمز عبور فعلی یا یک رمز عبور موقت را از طریق ایمیل به کاربر ارسال نکنید و در عوض لینکی را ارسال نمایید که از طریق آن کاربر بتواند رمز عبور خود را تغییر دهد. در نهایت اگر که امنیّت سیستم مهم است، میتوانید با پرسیدن یک سوال امنیتی هویت کاربر را تائید کنید.
قبل از قفل کردن یک حساب به کاربر هشدار دهید
معمولاً برای جلوگیری از حملههای هکری به سیستم، بعد از چند بار تلاش ناموفق برای ورود حساب کاربری برای مدتی بسته میشود. شکی نیست که این اقدام برای بالابردن امنیت سیستم ضروری است. اما بهتر است مطمئن شوید که کاربر نیز از این موضوع مطلع میشود. برای مثال، اگر قرار است سیستم بعد از ۵ بار تلاش ناموفق برای ۱۰ دقیقه قفل شود، بعد از سه بار تلاش ناموفق به کاربر اطلاع دهید که با دو بار دیگر وارد کردن اشتباه رمز، حساب آنها برای ۱۰ دقیقه قفل خواهد شد.