با توسعه ی راه های تجارت آنلاین، و در دسترس بودن تمام عواملی که برای تجارت آنلاین به آن نیاز دارید، حالا زمان این رسیده، که وارد عرصه ی تجارت آنلاین شوید. هنگامی که می خواهید کسب و کار اینترنتی، و یا فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنید، مهم ترین و بزرگ ترین انتخابی که در وهله ی اول، پیش روی شما قرار دارد، انتخاب بیزینس مدل مناسب است. در واقع این بیزینس مدل است که که ویژگی ها و جزییات بیزینس را مشخص و معین می کند.

شما می خواهید محصولات خود را به چه کسی بفروشید؟

پاسخ به این سوال، اساس انتخاب بیزینس مدل هاست. در حال حاضر هزاران نوع کسب و کار وجود دارد، که تفاوت های ظریفی با هم دارند. منشا محصولات، نوع محصولات، محلی که محصولات از آن جا تامین می شوند همه در نوع بیزینس تاثیر دارند. در خلال این تصمیم باید به این فکر کنید که محصولات شما از کجا آورده می شوند؟ آیا محصولات به سر پرستی دیگران تهیه و تامین می شود یا خودتان تهیه کننده ی محصولات هستید؟

راهنمای راه اندازی کسب و کار اینترنتی

در میان مدل های کسب و کار و بیزینس مدل ها، دو نوع اصلی از مدل بیزینس وجود دارد که در ادامه به آن ها پرداخته می شود:

انواع مدل کسب و کار در تجارت الکترونیک

B2B –Business TO Business - بنگاه به بنگاه

مدل b2b زمانی معنی می گیرد که محصولات تولیدی یک بنگاه، به بنگاه دیگری فروخته شود. این محصولات می تواند پیش زمینه ی تولید محصولاتی باشد که توسط بنگاه ثانوی ساخته می شود و به مصرف کننده نهایی بفروش می رسد. برای این مدل از کسب و کار، نظیر همه ی بیزینس مدل ها، معایب و مزایایی شمرده شده است. برای مثال از جمله مزایای این مدل کسب و کار این است که حجم در خواست ها و دفعات تکرار در خواست های فروش، بسیار زیاد است.

B2C – Business TO Customer  - بنگاه به مشتری

واژه ی B2C زمانی بکار گرفته می شود که یک بنگاه محصولاتش را به طور مستقیم به دست مشتری و مصرف کننده ی نهایی می رساند. مصرف کننده ی نهایی کسی است که به شخصه از محصول استفاده می کند.

در حال حاضر تعداد زیادی از مدل های مختلف بیزینس وجود دارد که مردم، هنگام تصمیم گیری در مورد کسب و کار آنلاین، به آن فکر می کنند. دقت کنید که چند بیزینس مدل غیر رایج نیز وجود دارد که کمتر از آن ها استقبال می شود. از جمله این مدل ها می توان به B2G یعنی تجارت بنگاه به دولت اشاره کرد.

شما می خواهید چه نوع محصولی را بفروشید؟

حالا که توانستیم دو نوع بیزینس مدل را مورد بررسی قرار دهیم، بهتر است که کمی عمیق تر به موضوع بپردازیم. این بار می خواهیم  کسب و کار ها را از نظر تنوع محصولی، مورد بررسی قرار دهیم.

فروش محصولات فیزیکی:

زمانی که مردم می خواهند یک فروشگاه آنلاین راه اندازی کنند، عموما توجه شان به فروش محصولات فیزیکی به صورت آنلاین جلب می شود. فروش محصولات فیزیکی به صورت آنلاین در بین فروشگاه های اینترنتی رواج بسیاری دارد. اما با این حال، چالش هایی پیش روی این مدل از کسب و کار وجود دارد که از جمله آن ها می توان به انبار داری، ارسال مرسوله ها، بیمه و مالیات و غیره اشاره داشت.

فروش کالاهای دیجیتالی:

فروش محصولات دیجیتالی، از نظر استقبال فروشندگان در درجه ی دوم اهمیت قرار دارد. از جمله محصولات دیجیتالی می توان به کتاب الکترونیکی، موسیقی، فیلم، عکس و غیره اشاره کرد. از مزایای فروش محصولات دیجیتالی به طور آنلاین می توان به عدم نیاز به انبار داری، و ارسال محصولات اشاره داشت. از جمله معایب این نوع کسب و کار، و فروش چنین محصولاتی می توان به دزدی و عدم رعایت کپی رایت، اشاره داشت. با توجه به اینکه یک محصول دیجیتالی می تواند هزاران بار به فروش برسد، از طرفی، هزینه های انبار داری، ارسال و دیگر هزینه هایی از این قبیل، برای چنین محصولاتی حذف شده است، حاشیه ی سود بالاتری نسبت به فروش محصولات فیزیکی دارد.

فروش خدمات:

نوع سوم کسب و کارهای اینترنتی، مربوط به فروش خدمات می شود که البته از نظر محبوبیت و استقبال، در درجه ی سوم اهمیت قرار دارد.  از جمله مدل های فروش خدمات در دنیای آنلاین می توان به مواردی مثل، طراحی و توسعه وب سایت، مشاوره های آنلاین، تولید محتوا و مواردی از این قبیل اشاره داشت. با فروش خدمات به طور انلاین می توان بهتر در دسترس بود و کسب اعتبار کرد اما از آن جا که چنین خدماتی به طور کامل توسط شخص و به طور شخصی ارائه می شوند، محدود به زمان سرویس دهنده می شوند.

محل تامین محصولات شما از کجاست؟

قطعا زمانی که قصد راه اندازی فروشگاه اینترنتی دارید، باید بتوانید محصولات فروشی را از منبعی تامین کنید. با توجه به اینکه راه های زیادی برای تامین محصولات وجود دارد در عین حال توصیه می کنیم که این 4 راه مرسوم را در لیست تصمیم گیری های خود بگنجانید:

ساختن محصول:

بسیاری از علاقمندان به صنعت های خاص، از رویکرد مشارکت در ساخت محصولات، استقبال می کنند. در این رویکرد، عده ای از افراد، اقدام به ساخت محصولات نموده و بعد آن را به فروش می رسانند. خواه این محصولات، جواهرات و تزیینات، مد و فشن و محصولات طبیعی زیبایی باشد، این کار به طور کاملا شخصی انجام می شود که البته برای تایید کیفیت نیاز به کنترل دقیق دارد.

برای ساختن محصول، نیاز به هزینه های اولیه است. این هزینه صرف خرید مواد اولیه، ذخیره سازی و نیروی کار می شود. نکته مهم این است که همه ی محصولات دست ساز نیستند و انتخاب محصول به توانایی افراد و کارکنان و به منابع در دسترس، محدود می شود.

تهیه محصول از کارخانه جات:

یکی دیگر از گزینه های کاملا عملی برای تامین محصولات برای فروشگاه آنلاین این است که از کارخانه جات محصولات مورد نظر را تامین کنید. منابع مورد نیاز شما، در کارخانه های داخلی و خارجی در دسترس هستند اما همانطور که انتظار می رود به آن واقف باشید، تهیه ی محصولات از کارخانه های داخلی، با ارزش تر از کارخانجات خارجی است.

مثال: GameKlip  فروشگاهی است، که تصمیم گرفت، با همکاری سازنده ی کلیپ های کنترل گر بازی، اقدام به فروش، این محصولات نماید. این کلیپ ها در واقع به گوشی های کاربران متصل شده، و کمک می کند کاربر یا گیمر، تجربه ی بی نظیری از بازی داشته باشد. در این فروشگاه، تقاضای بسیاری برای این محصول ایجاد شد و این موجب شد که GameKlip  با توجه به میزان تقاضا، شمار زیادی از این محصول را تامین کند تا در اختیار خریداران قرار بدهد.

عمده فروشی:

خرید از عمده فروشی، یکی از پر مزیت ترین روش ها برای تامین محصولات است. شما محصولات مورد نیاز خود را از عمده فروشی ها با قیمت کمتر، تهیه می کنید و بعد با قیمتی بیشتر، آن را به فروش می رسانید. البته بسیاری از افراد همین کار را با کارخانه ها انجام می دهند. اگر با ظرافت به بررسی مزایا و معایت تامین محصول از کارخانه ها وعمده فروشی ها، بپردازید به این نتیجه می رسید که خرید از عمده فروشی ها مزیت های بیشتری دارد. برای مثال شما با خرید از عمده فروشی ها، محصولاتی را سفارش می دهید در بازار کنونی شناخته شده هستند و تفاضای کافی برای آن وجود دارد. علاوه بر این، وقت و هزینه ی خود را صرف تهیه و ساخت و بازاریابی برای محصولاتی نمی کنید که میزان تقاضای آن در بازار معلوم نیست. افرادی که اقدام به تولید محصولات جدید می کنند با ریسک فراوان این کار را انجام می دهند، چرا که مشخص نیست که بعد از هزینه های بسیار، تقاضای کافی برای محصول در بازار بوجود بیاید. از طرفی وقتی که فروشنده محصولات خود را عمده فروشی تقاضا می کند، می تواند هر حجم محصولی را به دلخواه انتخاب کند در صورتی که برای خرید از کارخانه ها، می بایست، حجم قابل توجهی از محصولات را سفارش داد.

مثال: فروشگاه Lodge Goods، یکی از فروشگاه هایی است که با مدل عمده فروشی، محصولات خود را تامین می کند. در این فروشگاه انواع و اقسام محصولات، با برند های مختلف، در معرض فروش قرار گرفته است. خریداران می توانند با توجه به برند های مختلف، و تنوع محصولی، آنچه را که نیاز دارند سفارش دهند.

ایجاد نمایندگی فروش یا استفاده از سیستم های همکاری در فروش

سیستم های همکاری در فروش، یا ایجاد نمایندگی فروش دقیقا برای زمانی مورد استفاده قرار می گیرند، که شما تصمیم بگیرید، در فروشگاه آنلاین خود، محصولاتی را بفروشید که مالکیت آن را بر عهده ندارید. در این مدل از کسب و کار، در خواست خرید محصول، بر روی سایت فروشگاهی ثبت می شود و صاحب فروشگاه، در خواست را برای مالک محصول و یا فروشگاه اصلی ارسال می کند. تنها راهی که برای کسب در آمد در این سیستم ها وجود دارد این است که، فروشگاه آنلاین، محصولات را با قیمت بالاتری نسبت به تامین کننده محصول، به فروش برساند.

یکی از مزایای بارز سیستم همکاری در فروش این است که فروشنده و صاحب فروشگاه آنلاین بدون نیاز به کمترین هزینه، برای تامین محصول، انبار داری و ارسال، می تواند حجم زیادی از محصولات را برای فروش انتخاب کند و در معرض دید خریداران قرار دهد.

چگونه می خواهید در بازار با رقبا، به رقابت بپردازید؟

تصمیم گیری برای اینکه، بتوانید یک مدل رقابتی ایجاد کنید، تصمیمی حیاتی و مهم به شمار می رود. تصمیم شما در این مرحله، می تواند به اندازه ی کافی شکل و شمایل کسب و کارتان را عوض کند. در اینجا به بررسی چند روش برای ایجاد تمایز رقابتی، معرفی و شرح داده شده است. بیایید این موارد را با هم بررسی کنیم

قیمت

از آنجا که تجارت های بزرگ تر دارای امکانات و شرایطی هستند که می توانند محصولات را به قیمت های پایینتر از شما بفروش برسانند، رقابت بر سر قیمت برای خرده فروشان کوچک، چندان گزینه ی مناسبی به نظر نمی رسد. همچنین این کار باعث آغاز جنگ ها بر سر قیمت ها می شود که فقط تفاوت های همه را از بین می برد.

مثال: فروشگاه والمارت، یکی از سرشناس ترین فروشگاه های اینترنتی است.همه والمارت را بخاطر استراتژی های تخفیفی آن می شناسند. این ویژگی به قدری به جا بوده که این فروشگاه را تا بحال به این رتبه رسانده است. والمارت بخاطر داشتن حجم وسیعی از سفارشات و معاملات، می تواند قیمت گذاری بهتری داشته باشد و با قیمت پایین تر، به رقابت بپردازد.

کیفیت

رقابت سر قیمت به داشتن محصولی با کیفیت برتر نسبت به دیگری بر می گردد. این می تواند روش عالی ای برای رقابت باشد و در آن نشانه هایی از بازاریست که کیفیت محصولات در آن به سوی بهتر پیش می روند.

مثال:   Dbrandشرکتی است که برای اسمارت فون، لپ تاپ و کنسول های بازی، پوسته هایی از جنس وینیل می سازد. این شرکت با آگاهی از نبود، پوسته های خوب که با دقت لیزری بریده شده، تصمیم گرفت وارد این عرصه شود. بعد از اینکه مسئولیت کار را پذیرفت، توانست به دلیل مزیت رقابتی کیفیتی، به یک عرضه کندده ی پوسته به طور موفق تبدیل شود

حق انتخاب

رقابت بر سر حق انتخاب یکی از راه هاییست که با آن می توانید جای خودتان را در بازار باز کنید. اما این روش با ریسک افزایش موجودی و انبارداری و مشکلات آن، روبرو خواهد بود . البته این ریسک ها برای زمانی است که بخواهید از روشی غیر از ارسال محصول به مشتری استفاده کنید، محتمل تر است.

مثال:  بدون شک وقتی حرف حق انتخاب به میان می آید، آمازون رهبر بی چون چرا در این زمینه است. اما این بدین معنی نیست که با تقلید از شرکت های بزرگ و موفق در این عرصه، شما نیز می توانید از این روش بهره مند شوید. این بدین معنی است که شما نیز می توانید در گروهی از محصولاتی که برای آن ها، حق انتخاب زیادی وجود دارد، به رقابت بپردازید.

ارزش افزوده به مشتری

یکی از بهترین راه ها برای متمایز کردن خودتان در بازار دادن ارزش افزوده به مشتریست تا آن ها را برای خرید از شما بیشتر ترغیب کنید. این ارزش می تواند به شکل توضیحات عالی برای کالاها، مرکز های یادگیری،آموزش نصب و ... ارایه شود. این ها مثال هایی از روش هایست که می توانید به مشتری هایتان ارزش افزوده بدهید.

مثال: شرکت Right Channel Radios رادیو های CB و محصولات مرتبطش را مستقیما برای خرده فروشان می فرستد به این معنی که تفاوت قیمت ها بسیار کم است. این کار رقابت با دیگر رقبایی که تفاوت قیمت بهتری دارند را سخت تر می کند. برای جبران این، شرکت Right Channel Radios ارزش های بسیاری را در قالب مرکز آموزش و بررسی ویدیو از بیشتر محصولات را به مشتری ها ارایه می دهد.

خدمات

رقابت بر سر خدمات می تواند برای کسب و کار های کوچک کمی دشوار باشد ولی هم چنین می تواند یک استراتژی موفقیت آمیز باشد. با توجه به این امر که حرف دهان مردم بیشتر از خود بازاریابی تاثیر گذار است، با عقل جور در می آید تا با ارایه خدمات فوق العاده به مشتری آن ها را به حرف زدن راجع به کسب و کارتان وا داشت و سر این موضوع به رقابت پرداخت.

راهنمای راه اندازی تجارت آنلاین

مثال:شرکت Zappos به خاطر خدمات به مشتری هایش از جمله ارسال رایگان دو طرفه، ضمانت بازگشت کالا 365 روزه و خدمات به مشتری در 24 ساعت 7 روز هفته. همچنین Zappos به خاطر برخی سوابق خدماتی اش مثل 10 ساعت سرویس تماس برای مشتری، شناخته می شود.

نتیجه گیری

در این مقاله، به بررسی 4 سوال مهم، پیرامون راه اندازی کسب و کار اینترنتی پرداخته شد. این سوالات و راه حل ها، در واقع می تواند در سیستم بندی تبلیغات آنلاین و بازاریابی و به طور کلی تجارت الکترونیک شما نقش اساسی داشته باشد.

مهم است که به خاطر داشته باشید  که بعضی ترکیب ها در مدل تبلیغات زحمت بیشتری نسبت به بقیه می خواهند پس نسبت به زمانی که شما برای سرمایه گذاری بر روی کارتان در اختیار دارید و زمان لازم برای راه اندازی مدل کاری ای که انتخاب می کنید، آگاه باشید. این نه تنها شانس موفقیت کار شما، بلکه، لذتی که از ساختن، راه اندازی و رشد تجارت آنلاین تان نسیبتان می شود را هم بیشتر می کند.