۱۰۰ روش و استراتژی بازاریابی که باید بشناسید
اما اصلاً چرا باید بخواهید با این روشها آشنا شوید؟ دانش همیشه خوب است. شما با شناخت استراتژی های بازاریابی مختلف میتوانید بهترین روشهای تبلیغاتی را برای خود اتخاذ کنید و سهم بیشتری از بازار را بدست آورید. بله! شناخت این روشها به شما کمک میکند تا از آزمون و خطای بیهوده دوری کنید و هزینههای اضافی خرج روشهای بیفایده نکنید. به علاوه، خواندن در مورد آنها وقت زیادی از شما نمیگیرد، ولی لذتبخش است.
در کل باید بگویم که شناخت این روشها برای هر بازاریاب، مدیر و حتی کارمند بلندپروازی ضروری است و بدون شک به شما در موفقیت تجاری بیشتر کمک خواهد کرد.
تعریف استراتژی بازاریابی
استراتژی بازاریابی به روشی اشاره دارد که یک شرکت تلاش دارد محصولات و خدمات خود را به مشتریان بالقوه معرفی نماید، در موردشان به مخاطبان آموزش دهد و آنها را تشویق به خرید کند. یک استراتژی بازاریابی میتواند کاملاً خلاقانه باشد یا آنکه یک استراتژی باشد که قبلاً امتحانش را پس داده است. توجه داشته باشید که استراتژی بازاریابی باید بر اساس نیازها، اهداف، بازار هدف و ویژگیهای محصول یا خدمات یک کسب و کار شکل بگیرد و مختص آن تجارت به خصوص است. با اینحال دستهبندیهای مختلفی برای این استراتژیها وجود دارد.
نحوه تشخیص استراتژی بازاریابی مناسب
در اکثر مواقع، شکست یا موفقیت یک شرکت را میتوان نتیجه مستقیم استراتژی بازاریابی آنها و میزان تاثیرگذاری آن دانست. بنابراین، انتخاب یک استراتژی بازاریابی درست که با نیازهای شرکت شما همخوانی دارد، بسیار مهم است. برای این منظور لازم است مراحل زیر را طی کنید:
- در مورد مخاطبان خود تصمیم بگیرید. اولین قدم برای توسعه یک استراتژی بازاریابی درست، شناخت مخاطبان است. آیا آنها نوجوانهای بین ۱۰ تا ۲۰ سال هستند که به بازیهای ویدئویی علاقه دارند؟ طرفداران فوتبال هستند؟ یا …
- یک پروفایل فرآیند روانشناسی بسازید. در درجه دوم، شما باید یک فرآیند روانی فرضی بسازید که حدس میزنید مشتری شما در نتیجه تلاشهای بازاریابی شما بر خواهد داشت. در مورد روانشناسی مصرفکننده میتوانید در مطالب دیگر ما بیشتر بخوانید.
- یک نوع استراتژی بازاریابی را انتخاب کنید. با توجه به شناخت خود از مخاطبان و فرآیندی که میخواهید آنها طی کنند، یک استراتژی بازاریابی انتخاب کنید که به نظرتان بیشترین تاثیر ممکن را خواهد داشت.
- تلاشهای خود را اندازه بگیرید. با هر چه اطلاعات که از طریق متودهای بازاریابی شما به دست آمده است، ارزیابی کنید که آیا حدسهایتان در مورد نتیجه بازاریابی درست بوده است و بر اساس این آمار، تصمیمگیری درست را انجام دهید.
بله! دیگر وقتش رسیده که به سراغ این ۵۲ روش بینظیر بازاریابی برویم. (راستی، عدد ۵۲ خیلی آشنا به نظر میرسد، برای شما هم همینطور است؟)
+۱۰۰ نوع استراتژی بازاریابی مختلف در جهان امروز
روش هایی که در اینجا ارائه میشوند، بر اساس اهمیّت طبقهبندی شدهاند و تقریباً شامل هر روش بازاریابی میشوند که لازم است بشناسید. توجه داشته باشید که این استراتژیها لزوماً جداگانه نیستند و حتی بسیاری از آنها را میتوان زیرمجموعه دیگری در نظر گرفت.
ما تصمیم داریم در طولانیمدت در مقالاتی جداگانه به بررسی مهمترین این روش ها بپردازیم. برخی را نیز قبلاً معرفی کردهایم. بنابراین هر جا که مطلبی جداگانه در مورد یک استراتژی بازاریابی داشته باشیم، لینک آن برای شما قرار گرفته است تا در صورت علاقه بیشتر در موردش بخوانید.
در نهایت باید بدانید که هر چند استراتژیهای بسیار متنوعی برای بازاریابی وجود دارد، اما میتوان دو نوع اصلی آن را بازاریابی تجارت به تجارت و تجارت به مشتری در نظر گرفت. بنابراین ما هم با این دو بررسی خود را شروع میکنیم.
بازاریابی B2C یا تجارت به مشتری
انگلیسی: Business to Customer Marketing
همانطور که احتمالاً حدس زدید، بازاریابی تجارت به مشتری وقتی اتفاق میافتد که قصد شما، فروش یک محصول یا ارائه خدمات به مصرفکننده نهایی است. بنابراین باید با روشهای بازاریابی مختلف او را به سمت خود جذب کنید و به مشتری خود تبدیل کنید. یک مشتری که زیاد خرید کند و مدام به سراغ شما بیاید.
بازاریابی B2B یا تجارت به تجارت
انگلیسی: Business to Business Marketing
فکر میکنم معنای این عبارت هم برای شما واضح باشد. بازاریابی تجارت به تجارت برای کسب و کارهایی است که محصول یا خدمات به سایر کسب و کارها ارائه میدهند. مثلاً اجناس عمده میفروشند یا خدمات بازاریابی ارائه میدهند (مثل ما). بنابراین لازم است بازاریابی آنها در جهت هدف قرار دادن سایر کسب و کارها و آموزش به آنها باشد.
بازاریابی B2P یا تجارت به مردم
انگلیسی: Business to People Marketing
چند وقتی است که این نوع سوم نیز در جهان بازاریابی مطرح شده است و نگاهی جدید به مخاطبان یک کسب و کار ارائه میدهد. بازاریابی B2P یک نقطه اشتراک برای دو نوع بازاریابی B2C و B2B به حساب میآید و عقیده دارد که در نهایت، چه مشتری ما تجارتها باشند و چه مصرفکنندگان نهایی، ما به مردم میفروشیم و باید با شناسایی درست نیازهای تصمیمگیرندگان، بازاریابی خود را انجام دهیم.
بازاریابی بر حسب حساب
انگلیسی: Account-Based Marketing
خب، مطمئناً ترجیح شما این است که به جای ۱۰۰۰ مشتری کوچک، با یک مشتری بزرگ سر و کار داشته باشید. این دقیقاً فکری است که پشت بازاریابی بر حسب حساب است. در این نوع بازاریابی، شما یک کسب و کار بزرگ را هدف قرار میدهید و پیشنهاد خود را با توجه به نیازها، خواستهها و اهداف این کسب و کار، شخصیسازی میکنید.
بازاریابی مشارکت در فروش
انگلیسی: Affiliate Marketing
فروش داشتن برای کسب و کارهای کوچک میتواند چالش برانگیز باشد. به خصوص در فضای اینترنت که پر از پیشنهادهای مختلف برای مشتریان است. اما یک راهکار بازاریابی ساده برای حل مشکل وجود دارد: مشارکت در فروش. در این روش، شما به جای هزینه زیاد بروی تبلیغات با سایتهای دیگر همکاری میکنید. آنها محصولات و خدمات شما را به مشتری میفروشند و در ازای هر فروش، درصدی از شما دریافت میکنند.
بازاریابی وابستگی
انگلیسی: Affinity Marketing
خب، هیچ دلیلی ندارد که به تنهایی به دنبال مشتری و سود باشید. شما میتوانید یک کسب و کار دیگر پیدا کنید که بازار هدفی مشابه شما دارد، اما خدماتی متفاوت را ارائه میدهد. سپس یک همکاری را با هم شروع کنید و محصولات و خدمات یک دیگر را به مشتریان خود پیشنهاد دهید. به این ترتیب، هر دو میتوانید مشتریان بیشتری را بدون هیچ هزینه تبلیغاتی جذب نمایید. به این شیوه بازاریابی، بازاریابی وابستگی گفته میشود.
به سراغ برندهای تکمیلی خود بروید و شراکتهای استراتژیک ایجاد کنید که برای هر دو طرف سودآور هستند. این روش که به عنوان بازاریابی شراکتی (پارتنرشیپ) هم شناخته میشود، به برندها اجازه میدهد که با سرعت بیشتری شناخته شوند و مشتریان جدید به دست آورند. وقتی یکی فروش دارد، آن یکی معرفی میشود.
بازاریابی انگیزه دار
انگلیسی: Cause Marketing
یک انگیزه خیرخواهانه پیدا کنید که هم برای شرکت شما و هم مخاطبان مهم باشد. سپس از جادوی آن برای جذب مشتریان بیشتر استفاده کنید. البته، برای این منظور باید شرکت خود را به خوبی بشناسید و بدانید که هدفتان کمک به چه کسانی است. توجه داشته باشید که بازاریابی انگیزه دار میتواند به صورت همکاری با یک موسسه خیریه انجام شده و در راستای کمک به هدف آنها تلاش کند. این نوع بازاریابی میتواند یک رابطه مستحکم بین شما و مشتریانتان ایجاد نماید.
بازاریابی محدوده نزدیک
انگلیسی: Close Range Marketing
از وایفای یا بلوتوث استفاده کنید تا پیامهای تبلیغاتی محصولات و خدمات خود را به گوشی و تبلت مشتریانی که در نزدیکی مغازه شما هستند، بفرستید. بازاریابی محدوده نزدیک به عنوان بازاریابی مجاورت (Proximity Marketing) هم شناخته میشود. به این فکر کنید که یک مشتری شما، وقتی از طریق بلوتوث یک پیشنهاد ویژه دریافت میکند که میتواند همان لحظه از آن استفاده کند، چقدر خوشحال میشود.
بازاریابی رابطهای
انگلیسی: Relationship Marketing
بسیاری از شرکتها هستند که تمرکز خود را بروی ایجاد یک رابطه طولانیمدت با مشتری گذاشتهاند و فقط برای فروش یک محصول به آنها تلاش نمیکنند (که خودش میشود بازاریابی تراکنشی). به شخصه با این روش بازاریابی بسیار موافق هستم. اما چرا این روش موفق است؟ چون مشتریانی که برند شما را دوست داشته باشند، نه تنها پول بیشتری را برای محصولات و خدمات شما خرج میکنند، بلکه شما را به دوستان و آشنایان خود هم معرفی میکنند. برای اینکه به قدرت بازاریابی رابطهای پی ببرید، باید به شما بگویم که طبق آمار، ۸۰% فروش یک برند به ۲۰% مشتریان وفادارش است.
بازاریابی تراکنشی
انگلیسی: Transactional Marketing
بالا نگه داشتن فروش میتواند کار سختی باشد و نیازمند روشهای مختلف برای تشویق مشتریان به خرید. برای این منظور، فروشندگان معمولاً از تکنیکهایی همچون ارائه کپون تخفیف و برگذاری رویدادهای فروش استفاده میکنند. برای مثال همین دیجیکالای خودمان را در نظر بگیرید. این فروشگاه اینترنتی، همیشه پیشنهادهای ویژهای دارد که هدف آنها بدست آوردن مشتریان بیشتر است.
بازاریابی کمیابی
انگلیسی: Scarcity Marketing
گاهی مواقع، مهم است که میزان موجود بودن یک محصول در بازار را کنترل کنید. این موضوع وقتی با کیفیت عالی یک محصول یا سرویس ترکیب شود، میتواند تاثیر بسزایی داشته باشد. یک نمونه خوب از این موضوع، شرکت رولز رویس بود که تمامی تولید نسخه چینی ماشین خود به نام فانتوم را به سرعت فروخت. آن هم وقتی که قیمت این ماشین از بسیاری ماشینهای همرده بیشتر بود. بله، تعداد کم ساخته شده از این ماشین، هم قیمت بالاتر آن را توجیه میکرد و هم میل به خرید را در مصرفکنندگان به وجود میآورد.
بازاریابی دهان به دهان
انگلیسی: Word of Mouth Marketing
مفهوم بازاریابی دهان به دهان از اسم آن به خوبی مشخص است. مردم با هم حرف میزنند و اطلاعات، از شخصی به شخص دیگر منتقل میشود. طبیعتاً آنها دوست دارند در مورد برندهایی که واقعاً دوست دارند، به دوستان و آشنایان خود بگویند. بازاریابی دهان به دهان یکی از قدیمیترین روشهایی است که از طریق آن مردم میفهمد که چه محصول یا خدماتی خوب است. و بدون شک، بازاریابان مدرن هم باید روشهایی را پیدا کنند تا مشتریان در مورد آنها حرف بزنند.
بازاریابی ویروسی
انگلیسی: Viral Marketing
مطمئن هستم که شما هم تا به حال بسیاری تبلیغات جالب را در اینترنت، روی گوشی دوستان خود و … تماشا کردهاید. این تبلیغات آنقدر جذاب هستند که درست مثل ویروس بین آدمها پخش میشوند و همه آنها را با دوستان خود به اشتراک میگذارند. زمانی که شما هم بتوانید تبلیغاتی این چنینی بسازید، وارد جهان بازاریابی ویروسی شدهاید. (همانطور که احتمالاً حدس زدید، بازاریابی ویروسی ارتباط تنگاتنگی با شبکههای اجتماعی و رسانههای ویدئویی دارد.)
بازاریابی CTA یا فراخوان عمل + بازاریابی نرخ تبدیل
انگلیسی: Call to Action Marketing یا CTA Marketing
بازاریابی فراخوان عمل به روشهایی اشاره دارد که برای تبدیل کردن ترافیک اینترنتی به سرنخ فروش یا مشتری به کار گرفته میشود. اینکار میتواند توسط متن، گرافیک یا دیگر المانهای طراحی وبسایت صورت بگیرد که مشتری را به انجام کاری دعوت میکنند (و فراخوان به عمل هستند). این استراتژیهای تبدیل میتوانند در افزایش نرخ بازدیدکنندگان آنلاینی که به مشتری تبدیل میشوند یا عضو خبرنامه شده یا … تاثیر بسزایی داشته باشند.
بازاریابی گوناگونی
انگلیسی: Diversity Marketing
زمانی که شما مشتریان خود را بر اساس سلایق، انتظارات، باورها، جهانبینی و نیازهایشان دستهبندی کنید و یک برنامه بازاریابی اختصاصی برای هر یک بریزید، کل کار شما به نام بازاریابی گوناگونی شناخته میشود.
بازاریابی مخفیانه
انگلیسی: Stealth Marketing
ما همه در مقابل تبلیغات، کمی حالت تدافعی به خودمان میگیریم و پیام آنها را به سختی قبول میکنیم. بازاریابی مخفیانه یک راهحل برای این مساله است. در این روش بازاریابی، شما محصولات و خدمات خود را به نحوی به مصرفکنندگان معرفی میکنید که از نظر آنها تبلیغ نباشد. برای مثال، استفاده از گوشی موبایل یک برند در یک سریال تلویزیونی به صورت غیر محسوس میتواند یک نوع بازاریابی مخفیانه محسوب شود.
بازاریابی نهانی
انگلیسی: Undercover Marketing
بازاریابی نهانی یک زیرمجموعه برای استراتژی بازاریابی مخفیانه به حساب میآید. در این روش افرادی به صورت حضوری محصول یا خدمات شما را به مخاطبان معرفی میکنند، بدون اینکه مشخص شود که آنها قصد بازاریابی دارند.
بازاریابی روابط عمومی
انگلیسی: Public Relations Marketing
روابط عمومی یکی از مهمترین استراتژیهای بازاریابی است. بسیاری از بازاریابان موفق از رسانهها برای ایجاد آگاهی در مورد محصولات و خدمات خود و مزایای آنها استفاده میکنند. به علاوه، زمانی که مشکلی پیش بیاید هم داشتن یک استراتژی خوب روابط عمومی واقعاً حیاتی است. زمانی که موسس اپل یعنی استیو جابز زنده بود، این شرکت برای معرفی هر محصول جدیدی یک کنفرانس بزرگ برگزار میکرد و مدیران جدید اپل هم این سنت را ادامه دادهاند.
بازاریابی تدافعی
انگلیسی: Defensive Marketing
هر بازاری، یک پیشرو دارد. یک پیشرو که سهم بیشتری از این بازار را از آن خود کرده است. اما چنین کسب و کاری، همیشه توسط رقیبان خود تهدید میشود و باید تلاش کند تا سهم خود از بازار را حفظ کند. به راهکارهای چنین کسب و کاری برای حفظ جایگاهش، بازاریابی تدافعی گفته میشود.
بازاریابی اجازهای
انگلیسی: Permission Marketing
همه ما در طول روز تبلیغات مزاحم بسیاری را از طریق پیامک، ایمیل و … دریافت میکنیم. این تبلیغات انقدر زیاد شدهاند که دیگر نه تنها آنها را بررسی نمیکنیم، بلکه نسبت به شرکتهای تبلیغدهنده کمی حالت تدافعی پیدا میکنیم. راهحل چیست؟ بازاریابی اجازهای! کافی است از مشتریان خود برای تبلیغ کردن اجازه بگیرید. به همین سادگی!
بازاریابی آنلاین یا وب
انگلیسی: Online Marketing یا Web Marketing
وقتی که تجارت راه خود را به اینترنت یافت، یک نوع جدید از بازاریابی نیز به وجود آمد. بازاریابان آنلاین تا به امروز تمام راهکارهای تبلیغاتی ممکن، از بنرهای تبلیغاتی و پاپ آپ های (Pop Up) مزاحم گرفته تا تبلیغات تلگرام و ایمیلی، را به کار گرفتهاند تا توجه مشتریان خود را بدست آورند. اکثر استراتژیهای بازاریابی آنلاین امروزی، ترکیبی از استراتژیهای رشد هک وار و چند روش تبلیغاتی مختلف برای جلب توجه هستند.
بازاریابی آفلاین
انگلیسی: Offline Marketing
وقتی که اینترنت جایگاه خود را در جهان تثبیت کرد، دو دسته مختلف بازاریابی آنلاین و بازاریابی آفلاین پدید آمدند. بسیاری از شرکتها هم تلاش کردند بازاریابی آفلاین خود را (که شامل تمام روشهای قدیمی بازاریابی میشد) با بازاریابی آنلاین و تکنولوژیهای روز دنیا ادغام کنند. یک نمونه خوب از این موضوع، دستگاه خوشحالی کوکاکولا است که توانست به بهترین نحو، این دو نوع بازاریابی را ترکیب نماید. برای دیدن ویدئو مربوطه، به سراغ بخش بازاریابی چریکی بروید.
بازاریابی ایمیلی
انگلیسی: Email Marketing
ایمیل از همان ابتدای ظهور اینترنت وجود داشت و خیلی زود توانست به یک ابزار ارتباطی پرطرفدار مطرح شود. و هر جا که مردم بروند، کسب و کارها هم میروند. این شد که بازاریابان شروع به جمعآوری ایمیل مشتریان بالقوه و ارسال تبلیغات به آنها کردند. بسیاری از کسب و کارهای تجارت-به-تجارت از ایمیل به عنوان یکی از اصلیترین راهها برای ارتباط با مشتریان خود استفاده میکنند.
بازاریابی بشارتی
انگلیسی: Evangelism Marketing
بازاریابی بشارتی یک مدل پیشرفته از بازاریابی دهان به دهان است و هدف آن فقط یک چیز است: مشتریانی پیدا کنید که دیوانهوار برند شما را دوست دارند. آنها بدون هیچ هزینهای، برند و محصولات شما را تبلیغ خواهند کرد و آن را به نحوی به دیگران معرفی میکنند که گویی بخشی از هویّت خود آنهاست. من شخصاً بارها علاقه خود به کوکاکولا را با دوستانم به اشتراک گذاشتهام.
بازاریابی رویدادی
انگلیسی: Event Marketing
حضور در یک رویداد، راهی عالی برای افزایش فروش است. مشتریان معمولاً در یک رویداد دارای روحیه خوبی هستند و شانس خرید آنها زیاد است. پس بد نیست که وقتی آنها به یک کنسرت، نمایشگاه یا مسابقه فوتبال رفتهاند، خود را به آنها معرفی کنید و حتی یک نمونه از محصول خود را به رایگان در اختیارشان قرار دهید.
بازاریابی درونگرا
انگلیسی: Inbound Marketing
خب، در جهان مدرن دیگر لزومی ندارد که شما به سراغ مشتری بروید و مزاحم او شوید، تا شاید از شما خرید کند. میپرسید چه راهی غیر از این برای بدست آوردن مشتری وجود دارد؟ بازاریابی درونگرا!
بازاریابی درونگرا یعنی شما هزینههای خود را صرف ساخت یک برند مستحکم با هویت درست، ارائه اطلاعات و راهنماییهای مفید به مشتریان، ایجاد رابطه با مشریان فعلی و … بکنید. بازاریابی درونگرا شامل بخشهای مختلفی از جمله سئو (برای اینکه مطمئن شوید مشتریان شما را پیدا میکنند)، بازاریابی محتوا، بازاریابی رابطهای و … میشود.
بازاریابی برونگرا
انگلیسی: Outbound Marketing
گاهی برای شرکتها مهم است که به مشتریان بالقوه خود اعلام وجود کنند. اینکار با شناخت بهترین روشهای تبلیغاتی و هدفگیری درست مشتریان بالقوه انجام میشود.
بازاریابی مکاتبهای
انگلیسی: Direct Marketing
به معنای یک مکاتبه مستقیم با مشتریان و سرنخهای فروش از طریق نامه، ایمیل، پیامک و دیگر روشهای ارتباطی است.
بازاریابی جنس رایگان
انگلیسی: Freebie Marketing
چیزی را رایگان به مشتریان ارائه دهید یا محصولات و خدمات خود را ارزان به مشتریان ارائه دهید تا فروش سایر محصولات و خدمات خود را افزایش دهید.
بازاریابی خبرنامهای
انگلیسی: Newsletter Marketing
یک راه عالی برای تبلیغ یک تجارت این است که یک خبرنامه ایجاد کنید تا بتوانید اطلاعات مفید و جدیدترین اخبار برند خود را در اختیار مخاطبان و مشتریان قرار دهید. بازاریابی خبرنامهای یا اشتراکی در جهان مدرن به دو روش انجام میشود: بازاریابی ایمیلی و پیامکی. شما میتوانید با استفاده از هر یک از این دو ابزار ارتباطی، جدیدترین پیشنهادات تجارت خود را به مشتریان بفرستید. بسیاری از کسب و کارهای جهانی و ایرانی از این روش توانستهاند به فروش بسیار بالایی دست پیدا کنند.
بازاریابی مقالهای
انگلیسی: Article Marketing
در صنعتهایی که مهارت بسیار ارزش دارد، مقالات میتواند یک ابزار قدرتمند برای به نمایش گذاشتن دانش و تخصص شما باشند. برخی از اختراعات و محصولات هستند که به دلیل تخصصی بودن به این نوع بازاریابی نیاز دارند. یعنی شما باید اطلاعات فنی آنها را با استفاده از مقاله به مشتریان ارائه دهید.
بازاریابی محتوا
انگلیسی: Content Marketing
محتوایی را بنویسید و منتشر کنید که بتواند مشتریان بالقوه شما را در مورد محصولات و خدمات شما آموزش دهد. زمانی که بازاریابی محتوا به درستی اجرا شود، واقعاً میتواند یک روش عالی تاثیرگذاری باشد، بدون اینکه به طور مستقیم قصد فروش داشته باشید. بازاریابی محتوا یک بخش مهم از بازاریابی درونگرا به حساب میآید.
بازاریابی نمایشگاهی
انگلیسی: Tradeshow Marketing
بسیاری از محصولات هستند که حتماً باید قبل از خرید تست شوند. برای مثال یک خودرو را در نظر بگیرید. آیا وقتی بخواهید پول زیادی بابت یک خودرو بدهید، به دنبال این نیستید که قبل از خرید خیلی خوب در مورد آن تحقیق کنید و حتی آن را تست کنید؟ نمایشگاهها تمام فعالان یک صنعت را در کنار هم جمع میکنند تا بتوانند محصولات خود را به مشتریان معرفی کنند و شانس تست آنها را در اختیارشان بگذارند.
بازاریابی فصلی
انگلیسی: Seasonal Marketing
رویدادهای فصلی یک راه عالی برای پیدا کردن مشتریان جدید هستند. حال این رویدادها میتوانند از هر جنسی باشند. مثلاً به ولنتاین فکر کنید. یک فرصت فروش عالی برای بسیاری از شرکتها. وقتی که برند خود را با رویدادهای فصلی مهم از زندگی مشتریان وفق بدهید، میتوانند ربط بیشتری به زندگی آنها پیدا کنید.
بازاریابی جستجو
انگلیسی: Search Marketing
امروزه دیگر وقتی سوالی دارید، لزوماً آن را از دوستان آن نمیپرسید. بلکه اکثراً مستقیم به سراغ گوگل میروید و سوال خود را در آن جستجو میکنید. گوگل واقعاً در پاسخ دادن به سوالات میلیونها آدمی که در روز از این ابزار استفاده میکنند، عالی است و آنها را به سایت درست هدایت میکند. در واقع، بیش از چند میلیارد جستجو در روز توسط گوگل انجام میشود. با این حساب، واقعاً لازم نیست که یک نابغه باشید تا اهمیّت بازاریابی جستجو را بفهمید.
گوگل به عنوان بزرگترین موتور جستجوگر جهان، به تنهایی و ظرف کمی بیشتر از یک دهه، چهره بازاریابی را به کل تغییر داده است و به هزاران و شاید صدها هزار کسب و کار مختلف کمک کرده تا تجارت آنلاین خود را رشد دهند. اما چگونه؟ روش اول این است که گوگل شما را در نتایج طبیعی یک جستجو نمایش دهد که نیازمند سئو یا بهینه سازی سایت برای کسب اعتبار نزد گوگل است. روش دوم هم تبلیغات گوگل است.
بازاریابی نیش
انگلیسی: Niche Marketing
منظور از نیش (Niche) یک بازار کوچک درون یک بازار اصلی است. وقتی که شما در یک بازار کار شلوغ فعالیت میکند، شناسایی یک بازار کوچک خوب و تمرکز به روی آن میتواند تبدیل به یک راهکار عالی برای موفقیت و شانس رقابت باشد. مثلاً تجارت کفش را در نظر بگیرید. تقاضا برای کفش، در دنیا زیاد است و بسیاری از شرکتها در این بازار هستند که به نیازهای کلی مشتریان پاسخ میدهند. بنابراین این بازار ممکن است شلوغ به نظر برسد. اما همچنان یک کسب و کار میتواند یک بازار کوچکتر را در بازار اصلی یعنی کفش هدف قرار دهد.
برای مثال، شرکت Vans را در نظر بگیرید که با هدفگیری بازار کفش اسکیت توانست به موفقیت بسیار بالایی برسد. خوبی فعالیت در بازار نیش این است که شما میتوانید با تمرکز بیشتری کار کنید و در نتیجه محصولات و خدماتی با کیفیت عالی ارائه دهید.
بازاریابی چکهکنان
انگلیسی: Drip Marketing
بازاریابی چکهکنان یک استراتژی ارتباطی است که یک مجموعه از قبل نوشته شده از پیامها را به مرور زمان برای مشتریان یا سرنخهای فروش میفرستد یا بهتر است بگویم به سمت آنها میچکاند. این پیامها معمولاً به وسیله بازاریابی ایمیلی ارسال میشوند، اما از دیگر رسانههای تبلیغاتی نیز میتوانند استفاده کنند.
بازاریابی موبایل
انگلیسی: Mobile Marketing
بازاریابی با موبایل یا از طریق موبایل را بازاریابی موبایل مینامند. برتری بازاریابی موبایلی نسبت به سایر روشهای بازاریابی این است که شما میتوانید مشتری را در مکان و زمان درست هدف قرار دهید و حتی با کمی صرف وقت، اطلاعات شخصی او را بدست آورید و پیامهای خود را شخصیسازی کنید
بازاریابی شبکههای اجتماعی
انگلیسی: Social Media Marketing
شبکههای اجتماعی همچون اینستاگرام، فیسبوک و حتی تلگرام (که کم کم تبدیل به یک شبکه اجتماعی شده است) یک فرصت استثنایی در اختیار کسب و کارهایی میگذارند که قصد دارند با مشتریان خود بیشتر درگیر شوند و حتی مشتریان جدیدی را کسب کنند. یک شبکه اجتماعی، همانطور که از اسمش مشخص است، به شما یک فرصت عالی میدهد تا بتوانید به صورت شبکهای با آدمها در ارتباط باشید و از طریق ارتباطهای خود، ارتباطهای جدیدی را ایجاد کنید.
بازاریابی مجمعی
انگلیسی: Community Marketing
مجمع یا community به گروهی از آدمها اطلاق میشود که با هدف مشخصی دور هم جمع شدهاند و یک جامعه کوچک را تشکیل دادهاند. شما میتوانید با این جامعه کوچک یک مکالمه مداوم داشته باشید و در مورد نیازها و خواستههای آنها صحبت کنید. در مقایسه با روشهای بازاریابی تودهای یا تمرکز برای فروش، بازاریابی مجموعی میتواند به وفاداری بیشتری در مشتریان منجر شود و درگیری بیشتری را میان آنها و برند شما ایجاد کند. به علاوه، در نهایت نیز میتواند به بازاریابی دهان به دهان منجر شود.
بازاریابی بین رسانهای
انگلیسی: cross-media marketing
تعریف این بازاریابی ساده است. به مشتریان خود از طریق چندین کانال مختلف (مثلاً ایمیل، نامه، وبسایت و تبلیغات آنلاین) اطلاعات بدهید و به این ترتیب، از چند طریق آنها را مخاطب بازاریابی خود کنید.
بازاریابی پروموشنال
انگلیسی: Promotional Marketing
بازاریابی پروموشنال یک استراتژی بازاریابی است که هدف از آن، دادن انگیزه لازم به مشتری برای تصمیم خرید است. بازاریابی پروموشنال یک تکنیک است که شامل استفاده از مشوقهای مختلف برای خرید میشود که از جمله آنها میتوان به ارائه نمونه محصول، ارائه کوپن تخفیف و برگزاری مسابقه اشاره کرد.
بازاریابی معکوس
انگلیسی: Reverse Marketing
در بازاریابی معکوس، ایده این است که کاری کنید مشتری به دنبال کسب و کار شما باشد، به جای آنکه بازاریاب به دنبال مشتری. معمولاً، این اتفاق با ارائه اطلاعات مفید به مشتریان انجام میشود، بدون آنکه از آنها درخواستی برای خرید کنید.
بازاریابی تلفنی
انگلیسی: Mobile Marketing
فکر کنم بدانم که به چه فکر میکنید: “من از بازاریابان تلفنی متنفرم.” فقط شما نیستید که این حس را دارید. اما باز هم نمیتوان گفت که بازاریابی تلفنی، یک نقش مهم در فروش محصولات به مشتریان ندارد و بنابراین بهتر است راحت از آن نگذرید. بازاریابی تلفنی یک روش از بازاریابی مستقیم است که در آن یک فروشنده با تماس تلفنی (یا شاید یک تماس تصویری یا …) با مشتریان بالقوه تماس میگیرد تا آنها را راضی به خرید کند. بازاریابی تلفنی میتواند شامل تبلیغات ضبط شدهای هم بشود که بعد از تماس خودکار با مشتری، برای او اجرا میشوند. بازاریابی تلفنی در سالهای اخیر دشمنان بسیاری پیدا کرده و به عنوان یک روش بازاریابی به شدت مزاحم شناخته میشودو
بازاریابی نمونه رایگان
انگلیسی: Free Sample Marketing
بر خلاف بازاریابی جنس رایگان، قصد این بازاریابی این نیست که با ارائه یک جنس رایگان، شانس فروخته شدن یک جنس دیگر را بیشتر کند. بلکه ارائه یک نمونه رایگان از همان جنس اصلی است تا مشتری رغبت بیشتری به خرید نشان دهد.
بازاریابی مکاتبه مستقیم
انگلیسی: Direct Mail Marketing
همه ما پیامهای تبلیغاتی دریافت میکنیم. این پیامها میتوانند از طریق ایمیل، بروشور، نامههای تبلیغاتی، وبسایتهای تعاملی و … به ما منتقل شوند. بازاریابی مکاتبه مستقیم، تمرکز را بروی مشتری، دادهها و مسئولیتپذیری میگذارد. این نوع بازاریابی مشتری را مستقیماً هدف قرار میدهد، درخواستی مشخص از او دارد و به دنبال روشهای تماسی قابل اندازهگیری است.
بازاریابی پایگاه داده
انگلیسی: Database Marketing
بازاریابی پایگاه داده یک شکل از بازاریابی مستقیم است که از دادهها و اطلاعات مربوط به مصرفکنندگان یا مشتریان بالقوه استفاده میکند تا پیامهایی شخصیسازی شده ایجاد کند و بدینوسیله محصولات و خدمات یک برند را تبلیغ کند. در این نوع بازاریابی نیز، رسانه شما هر ابزار ارتباطی است که اجازه ارتباط مستقیم با مشتری را بدهد. اما تفاوت آن با بازاریابی مستقیم و مکاتبه مستقیم این است که تاکید بسیار زیادی بر روی استفاده از تکنیکهای آماری برای توسعه مدلهای رفتاری مشتریان که به هدفگیری بهتر کمک میکنند و همینطور شخصیسازی پیام وجود دارد.
بازاریابی یک به یک
انگلیسی: One-to-One Marketing
در بازاریابی یک به یک، شما یک رابطه مستقیم با مشتری خود شکل میدهید، خواستهها و نیازهای او را دقیقاً میشناسید و بر این اساس، پیشنهادهای خود را ارائه میدهید. هدف از این روش، نگهداری مشتری و نه جذب اوست. بازاریابی یک به یک با دو روش ممکن است: شخصیسازی و تغییرپذیری.
بازاریابی شخصیسازی شده
انگلیسی: Personalized Marketing
بازاریابی شخصی سازی شده (که به نام بازاریابی یک به یک یا شخصیسازی هم شناخته میشود) یک روش افراطی برای متفاوتسازی برای یک محصول است. در متفاوتسازی محصول، هدف شما این است که محصول خود را از رقبا متمایز کنید. در حالی که شخصیسازی به دنبال ایجاد یک محصول منحصربفرد برای هر مشتری است.
بازاریابی تحلیلی
انگلیسی: Analytical Marketing
جمعآوری آمار و اطلاعات میتواند به شما در تصمیمگیری درست و رشد کسب و کارتان کمک شایانی کنند. این کار به خصوص در فضای آنلاین که ابزارهای تحلیلگر بسیاری وجود دارند و تبلیغات با ارائه گزارش انجام میشوند، نه تنها بسیار سادهتر، بلکه میتوان گفت ضروری است. به این نوع بازاریابی که همراه با تحلیل دقیق اطلاعات است، بازاریابی تحلیلی گفته میشود.
بازاریابی رفتاری
انگلیسی: Behavioral Marketing
بازاریابی رفتاری از اطلاعات رفتاری مخاطبان استفاده میکند تا بتواند آنها را به درستی هدفگیری کند و تبلیغات مرتبطی را به آنها نشان دهد. تا به حال شده تبلیغی در اینترنت توجه شما را جلب کند که بسیار با جستجوها و فعالیتهای قبلی شما در اینترنت مرتبط باشد؟ بله، این تبلیغ دقیقاً بر اساس بررسی رفتارهای قبلی شما برایتان نمایش داده میشود.
بازاریابی برند
انگلیسی: Brand Marketing
مشتری تصمیم به خرید یک محصول گرفته و باید از بین چند کسب و کار یکی را برای خرید خود انتخاب کند، اما وقت کافی برای تحقیق درست ندارد. در اینگونه مواقع، او به کسب و کاری اعتماد خواهد کرد که خودش را به عنوان یک برند معتبر مطرح ساخته است. تمام فعالیتهای شما در راستای این برندسازی به عنوان بازاریابی برند شناخته میشود.
بازاریابی خشت و گِل
انگلیسی: Brick & Mortar Marketing
تجارتهای خشت و گل آن تجارتهایی هستند که به صورت فیزیکی وجود دارند و از این طریق کسب درآمد میکنند. برای مثال، یک مغازه. بازاریابی یک چنین کسب و کاری نیاز به راهکارهای ویژهای دارد. به این راهکارها بازاریابی خشت و گل گفته میشود.
بازاریابی سر و صدا
انگلیسی: Buzz Marketing
بازاریابی سر و صدا دار زمانی اتفاق میافتد که شما با انجام یک کار غیر منتظره سعی میکنید توجه مخاطبان را بدست آورید و به اصطلاح سر و صدا به پا کنید.
بازاریابی سبز
انگلیسی: Green Marketing
هر چند تعاریف مختلف برای بازاریابی سبز وجود دارد، اما در همه این تعاریف یک ویژگی ثابت است. بازاریابی سبز هر فعالیتی است که همزمان با بازاریابی محصولات و خدمات یک شرکت، به صورت جدی به مسائل حفظ محیط زیست نیز میپردازد.
بازاریابی مرکز تماس
انگلیسی: Call Center Marketing
بعد از ملاقات حضوری، نزدیکترین ارتباطی که یک کسب و کار با مشتریان خود دارد، از طریق تماس تلفنی است. حال اگر شما بخواهید از تکنیکهای بازاریابی مختلف (مثلاً ارائه تخفیف بابت معرفی مشتری) از این طریق استفاده کنید، روش بازاریابی شما به اسم مرکز تماس شناخته میشود. که یعنی تیم تلفنی شما دیگر فقط به پشتیبانی و فروش کار ندارد و وارد بحث بازاریابی هم خواهد شد.
بازاریابی دانشگاهی
انگلیسی: Campus Marketing
همانطور که از نامش پیداست، هدف این نوع بازاریابی این است که نیازها و خواستههای دانشجویان را شناسایی کند و با استفاده از کمپینهای تبلیغاتی، رویدادهای مختلف و … تلاش کنید آنها را تبدیل به مشتریان یک کسب و کار نماید. برای مثال، یک کافیشاپ را در نظر بگیرید. چنین کسب و کاری قطعاً نیاز دارد تا قشر دانشجو را به سمت خود جذب کند و برای این منظور، باید راهکارهای مناسبی را اتخاذ کند.
بازاریابی کاتالوگی
انگلیسی: Catalog Marketing
کاتالوگها مدتهاست که به عنوان یک راهکار عالی برای معرفی محصولات و خدمات به مشتریان مورد استفاده قرار میگیرند. امروزه هم که با حضور اینترنت، امکان ارائه کاتالوک به صورت آنلاین به وجود آمده است و راهی برای استفاده بیشتر از این روش باز شده است. این روش بازاریابی را به عنوان بازاریابی کاتالوگی میشناسند.
بازاریابی محلی
انگلیسی: Local Marketing
بله! واضح است: بازاریابی محلی یعنی مناطق اطراف یک مغازه یا رستوران یا … را هدف قرار دهید. اما چیزی که شاید برایتان جالب باشد این است که امروزه، بازاریابی محلی دیگر لزوماً به صورت سنتی انجام نمیشود و میتوان با استفاده از روشهای آنلاین (و به خصوص از طریق گوشی تلفن و تبلت) نیز مشتریان را هدف قرار داد.
بازاریابی چریکی
انگلیسی: Guerrilla Marketing
بازاریابی چریکی یا همان بازاریابی پارتیزانی، یکی از مطرحترین روشهای بازاریابی در جهان است. این نوع بازاریابی دو ویژگی اصلی دارد: کمهزینه و خلاقانه است. بازاریابی چریکی در ابتدا به عنوان راهحلی برای بازاریابی کسب و کارهای کوچک مطرح شد، اما امروزه توسط بسیاری از برندهای بزرگ نیز مورد استفاده قرار میگیرد.
بازاریابی شبیخونی
انگلیسی: Ambush Marketing
وقتی که یک برند سعی میکند با شبیخون زدن خود را با یک رویداد مرتبط کند، در حال انجام بازاریابی شبیخونی است. در این روش، شما اسپانسر رسمی یک رویداد نیستید، اما یک راه غیر منتظره پیدا میکنید تا برند خود را در این رویداد تبلیغ کنید.
بازاریابی وفاداری
انگلیسی: Loyalty Marketing
تمام فعالیتها و برنامههایی که در راستای ایجاد مشتریان وفاداری انجام میشوند که دوباره و دوباره به سراغ شما میآیند را به نام بازاریابی وفاداری میشناسیم. طبیعتاً، این نوع از مارکتینگ، یک ارتباط نزدیک با بازاریابی رابطهای دارد.
بازاریابی افراد تاثیرگذار
انگلیسی: Influencer Marketing
شکی نیست که آدمها به اشخاص مورد علاقه خود بیشتر اعتماد میکنند، تا تبلیغاتی که فقط قصد فروش یک محصول را دارند. نتیجه، به وجود آمدن یک نوع از مارکتینگ به نام بازاریابی افراد تاثیرگذار است. در این روش، یک کسب و کار هدف بازاریابی خود را جذب افراد تاثیرگذار (حال یا با استخدام آنها، یا سایر روشها) قرار میدهد تا این افراد تاثیرگذار برند را تبلیغ کنند.
بازاریابی افراد معروف
انگلیسی: Celebrity Marketing
هر روش بازاریابی که از ستارهها و افراد سرشناس برای معرفی یک برند در آن استفاده شود، به اسم بازاریابی افراد سرشناس شناخته میشود.
بازاریابی خیابانی
انگلیسی: Street Marketing
در بازاریابی خیابانی، هدف شما این است که از روشهای سنتی بازاریابی دوری کنید و با ایجاد یک کمپین تبلیغاتی در دل خیابان، به جمعآوری مخاطب بپردازید.
بازاریابی اخلاقی
انگلیسی: Ethical Marketing
این روش بیشتر از آنکه یک استراتژی بازاریابی باشد، یک فلسفه است که تمام تلاشهای بازاریابی را در بر میگیرد. هدف آن هم ساده است: کسب و کارها باید در تبلیغات خود صادق، بیطرف و مسئول باشند.
بازاریابی خود
انگلیسی: Self Marketing
مسلماً شما متخصصان سرشناس را در زمینه کاری خودتان میشناسید و حتی به آنها احترام میگذارید. اما این متخصصان چگونه انقدر نامآور شدهاند؟ این دقیقاً هدفی است که بازاریابی خود که به نام برندینگ شخصی (Personal Branding) هم شناخته میشود، دنبال میکند. یعنی اینکه به جای مطرح کردن یک محصول یا خدماتی به خصوص، یک فرد متخصص و متبحر را مطرح مینماید.
بازاریابی آگاهیبخش
انگلیسی: Informational Marketing
هدف اصلی بازاریابی آگاهیبخش این است که به مخاطبان در مورد یک محصول یا خدمات اطلاعات بدهد، آموزشهای لازم را به آنها ارائه بدهد و توضیح بدهد که مزایای این محصول چیست. که یعنی با بالا بردن آگاهی مخاطبان، آنها را جذب یک برند نماید.
بازاریابی داخلی
انگلیسی: Internal Marketing
هدف از بازاریابی داخلی این است که تمام فعالیتهای داخلی یک کسب و کار را هماهنگ و یکپارچه سازد، تا بتواند بهترین خدمات ممکن را به مشتریان ارائه دهد. ایده بازاریابی داخلی این است که ما باید کارمندان خود را هم بازاریابی کنیم که یعنی آنها را نیز در مورد اهداف و ارزش خدمات کسب و کار خود آگاه نماییم.
بازاریابی هدفمند
انگلیسی: Targeted Marketing
همانطور که از نام آن مشخص است، در بازاریابی هدفمند قصد ما